Geplaatst op

3D design software

Je vraagt je misschien wel eens af hoe 3d printen werkt maar vooral ook hoe je aan zo’n 3d model komt. Die kan je vaak wel ergens downloaden als iemand anders het al heeft bedacht maar het leukste is natuurlijk om zelf iets te verzinnen en uit te werken tot een functioneel ding. Tenminste, dat is mijn mening.

Om dat te kunnen doen zijn er veel softwareprogramma’s beschikbaar maar ik zal er 2 uitlichten die ik zelf gebruik. Namelijk Autodesk Inventor LT en Fusion360. Dat zijn tekenprogramma’s die goed werken maar wel een steile leercurve hebben. Op youtube kan je enorm veel info vinden of je volgt een cursus bij bijvoorbeeld 3D educatie. Fusion360 is gratis, dat is echt ongelooflijk! en InventorLT heb ik een licentie voor aangeschaft omdat het gewoon een fantastisch programma is en altijd werkt zonder enige vertraging omdat het niet web-based is wat bij Fusion360 wel het geval is.

inventor01Dit is een eenvoudig voorbeeldje van een tekening in InventorLT. Je maakt schetsen, geeft wat maten op, rekt het op naar een 3d model en als alles is zoals je het wilt hebben dan exporteer je het naar een STL bestandje. Dat STL bestand haal je door een slicer-programma om er Gcode van te maken want Gcode is het enige wat de 3d printer begrijpt. Dat gaat op een SD kaart en dan in de 3d printer, en printen maar!

 

fusion01Hier een eenvoudig voorbeeldje van Fusion360. Het grote voordeel is dat dit programma erg goed overweg kan met samenstellingen. Zodoende kan je losse parts virtueel aan elkaar monteren om te zien of alles past.

Mocht je ook iets willen ontwerpen, begin dan eens met Fusion360. Lastig in het begin en ik weet ook de helft nog niet maar wel een erg goed en gratis programma.

Succes!